Umění komunikace
Jak správně naslouchat, rozumět, komunikovat a řešit konflikty s druhými?
Dovednosti komunikace jsou ve všech mých kurzech, seminářích a workshopech. Protože v pracovním i soukromém životě nelze nekomunikovat. Dokonce i mlčení je jedním z nástrojů komunikace.
Pro empatické naslouchání je důležité komunikační napojení. K tomuto napojení je potřeba otevřeného přijímání modelu světa osob, s kterými mluvíme. Téměř každý člověk v sobě nosí schopnost navázat komunikační napojení přirozeným a podvědomým způsobem.
Způsob, jakým hovoříme, naznačuje náš postoj vůči ostatním a rozhoduje o tom, zda se z nás stanou přátelé, nebo si každý půjde dál svou cestou. Nejčastější příčinou konfliktů je mylná domněnka, že za naše pocity a prožívané emoce můžou ti druzí. Tento mýtus poté přináší mnoho rozepří a hádek.
Představte si situaci, kdy na ulici vidíte brečící dítě, které intenzivně dupá nožkama za účelem vynucení si pozornosti své matky.
Někoho tato situace nechá klidným a vyrovnaným, někdo se rozčílí a cítí v sobě vztek a bezmoc, další lidi můžou vnímat strach.
Tudíž každý kolemjdoucí bude mít jiné pocity.
Může za tyto pocity brečící dítě, nebo vzorce a zkušenosti kolemjdoucích, kteří v sobě vnímají pocit spojený s jejich modelem světa?
A co když vidíte na ulici velkého psa bez obojku běžícího přímo k vám?
Někdo se dá na útěk, protože má strach. Někdo začne moralizovat a vyčítat majiteli, že pes není na obojku, protože cítí v sobě vztek z nedodržování pravidel. Naopak někdo psa pohladí a usměje se, protože je z kontaktu se psem šťastný.
Může za různorodé pocity v lidech pes nebo zkušenosti a pohled jednotlivých aktérů na život?
Pocity jsou jenom subjektivním vjemem jednotlivce, který v něm daná situace vyvolává. Události se dějí a každý člověk jim přiřazuje svůj význam. Kromě pocitů je dobré si v komunikaci uvědomit i potřeby. Pro jednoznačné pojmenování a pochopení pocitů a potřeb je výborná metoda nenásilné komunikace. Jedinečnost metody spočívá právě v identifikaci pocitů a potřeb a vyjednání vhodné strategie pro naplnění daných potřeb. Je to velmi jednoduchá metoda, pomocí které jsou lidé schopni dospět k takovému řešení konfliktu, jež bude přínosné pro všechny zúčastněné. Když spojíme emoci s konkrétní potřebou, která ji vyvolává, tak vstoupíme do otevřených dveří empatie.
Pomocí této komunikace, ale i mnoha dalších technik, jako je třeba umění zpětné vazby, vedení všímavého rozhovoru a vyjednávání vám můžu pomoci změnit vaše vzorce a návyky v komunikaci.
Již teď vám ráda sdělím, že základem je orientace na budoucnost, nehledání viníka a přerámcování myšlenek z negativních na pozitivní.
Změňte způsob komunikace již s dětmi! Tam vše začíná.