Vyhořet lze nejen pracovně, ale i životně

Koučink
12.1.2023
10
min. čtení
Sebekoučink pro identifikaci syndromu vyhoření.

Čas na čtení i sebekoučink

Termín „syndrom vyhoření“ se nejčastější používá v kontextu vyčerpání, ztráty motivace a schopnosti oslavovat dosažené výsledky, zejména pak v pracovním životě.


Syndromu vyhoření rozumíme tak, že člověk:

  • nemá motivaci tvořit;
  • přestává se radovat z dosažených cílů;
  • ztrácí smysl své práce.

V pracovním prostředí nám připadá přirozené, že člověk je unavený, protože:

  • v práci pečuje o jiné osoby.  Patří tak do skupiny pomáhajících profesí, což jsou lékaři, zdravotní sestry, ošetřovatelé, psychologové, sociální pracovníci a učitelé;
  • je vysoce postavený manažer, který odpovídá za dosahování výsledků a denně zvládá mnoho náročných úkolů a rozhovorů;
  • dělá práci, která je rutinní, nebaví ho a on sám má na to vykonávat práci daleko náročnější.

Kromě vyhoření v zaměstnání lze však prožívat i vyhoření životní. Velmi často v mém koučovacím křesle sedává vzdělaná, mladá a úspěšná žena, která touží také po partnerství a své rodině. Z různých důvodů se jí toho ale nedostává, a tak jen pociťuje frustraci, bezmoc a rezignaci. V takovýchto případech ráda používám techniku „6 stěn“, kterou vytvořil Jaroslav Maxmilián Kašpar. Autor říká, že člověk „potřebuje hořet“ a mít k tomu 6 zabezpečených stěn.

Pojďte si nyní techniku prožít v modifikaci koučinku.

Jak si užít techniku „6 stěn“?

Představte si, že si stavíte vlastní pokoj. V něm najdete své nejbezpečnější místo na světě. Zatím může být váš pokoj bez oken a dveří. Vystavíte si 6 stěn, přičemž každá stěna se skládá z vašich hodnot, aktivit, lidí a vztahů. Je možné, že některé z nich budou základním stavebním kamenem nejen v jedné ze stěn.

První krok

Představte si podlahu ve vaší místnosti. Je to zem, která vám poskytuje jistotu a bezpečí.

  • Jaké životní hodnoty jsou vaší pomyslnou podlahou? (Napište si. Může to být váš stávající domov, rodina, svoboda, finance apod.).
  • Když máte přesně pojmenovanou podlahu, uvědomte si, jak je pevná, stabilní, jak kvalitní jsou její jednotlivé části. (Využijte koučovací škálu 1 až 10, přičemž 1 je nestabilní, nekvalitní. 10 je úplně pevná a silná podlaha. A označte podlahu tímto číslem.)

Druhý krok

Představte si, že děláte krok dozadu a můžete se o něco nebo o někoho opřít. Je to vaše zadní stěna. Podívejte se, o jaké kvality se opíráte.

  • Z čeho (koho) se skládá vaše zadní zeď? (Můžou to být lidé, rodinné vztahy, aktivity. S využitím koučovací škály 1-10 i zadní zdi přidělte číslo.)

Třetí krok

Nyní zaměřte svoji pozornost na levou stěnu. Protože je na straně vašeho srdce, uvědomte si, kdo z blízkých tvoří levou zeď vaší místnosti. Jsou to lidé, se kterými můžete sdílet veškeré srdeční záležitosti, můžete si u nich „vylít srdce“ a vždy u nich najdete oporu.

  • Jací lidé jsou součástí vaší levé zdi? (Zaměřte se na přátelské vztahy. S využitím koučovací škály i levé zdi přidělte číslo.)

Čtvrtý krok

Nyní zaměřte svoji pozornost na pravou stěnu. Ne vždy si můžete vybrat, s kým budete spolupracovat. Představte si své kolegy, nadřízené, podřízené, popřípadě dodavatele i zákazníky, s nimiž spolupracujete. Jednoduše všechny, kteří jsou součástí vašich pracovních vztahů.

  • Kteří lidé jsou součástí vaší pravé zdi? Jaké jsou vaše pracovní vztahy? (Zaměřte se na vztahy na pracovišti. S využitím koučovací škály i pravé zdi přidělte číslo.)

Pátý krok

Jaké jsou vaše cíle? Už je vidíte,dokážete je popsat? Vaše cíle tvoří přední stěnu.

  • Jak vypadá váš cíl? Jak je atraktivní? Jak reálné je jeho dosažení? Jak moc je pod vaší kontrolou? Do jaké míry je to opravdu váš cíl? Kdy ho zrealizujete? Koho nebo co k tomu potřebujete? Jak moc věříte, že cíl splníte? (Odpovězte si na otázky a s využitím koučovací škály i přední stěně přidělte číslo.)

Šestý krok

Na chviličku si uvědomte svůj nádech a výdech, uklidněte se a uvědomte si, po čem opravdu toužíte. Po čem touží vaše duše? Podívejte se do stropu a sněte. Co zahrnuje světlo vašeho života; kvality, jako je naděje, víra, láska? Co vše obsahuje váš strop? (Soustřeďte se na identifikaci snů, přání. S využitím koučovací škály i stropu přidělte číslo.)

Na závěr proveďte krátkou rekapitulaci toho, jak váš pokoj vypadá:

  • Jak pevné a vysoké stěny má vaše místnost?
  • Jaká je souměrnost zdí?

Když již znáte svoji místnost, představte si, že jste hořící svíčka. Pojďte se v místnosti najít pro vás nejbezpečnější místo a následně si uvědomte, kde přesně toto místo je.
Kdo nebo co vám poskytuje oporu? Když se procházíte po místnosti, jak hoří váš plamen? Jsou někde nějaká místa, kde fouká, nebo prší?

Již víte, jaká je vaše místnost i jak hoří váš plamen života.

Odpovězte si na otázky:

  • Co můžete udělat pro to, aby všechny stěny byly vysoké a pevné?
  • Co k tomu potřebujete?
  • Jaké zdroje potřebujete posílit?

Co můžu prozradit z koučovací praxe?

Vždy mě překvapí, když mladý, vzdělaný, pracovně úspěšný člověk nemá ve své pomyslné místnosti žádnou přední stěnu a strop. To znamená absolutní absenci cílů a snů.  

Nejčastější bezpečné místo mých klientů je roh zadní a levé stěny – tedy osoby, o které je možné opravdu se opřít.

Společné znaky vyhoření z mé koučovny:

  • Osamělost
  • Špatné pracovní vztahy
  • Nefungující partnerský vztah
  • Chybějící partnerský vztah
  • Strach důvěřovat lidem
  • Workoholismus
  • Perfekcionalismus
  • Snaha ututlat své pocity
  • Vysoká citlivost
  • Vysoký stupeň introverze

Co může pomoct?

  • Zastavit se
  • Naslouchat svým pocitům
  • Udělat si čas na odpočinek
  • Najít si svoji ideální práci
  • Vytvářet harmonické vztahy
  • Vědomě pracovat na seberozvoji

Ilustrativní kazuistika

Hned při úvodním setkání koučovaná potřebovala sdílet svůj životní příběh velmi intenzivně. Nonverbální i verbální komunikace odrážela beznadějný postoj koučované. Technika „6 stěn“ ukázala, že levá a pravá zeď jsou zcela prázdné. Klientka si uvědomila, že je izolovaná od své původní rodiny, nemá přítelkyně a žádné profesní vztahy. Jedinou oporou pro ni byla ona sama. Chyběl jí spánek, bezpečí a stabilita. Ze šesti stěn měla silnou pouze tu zastupující cíle, sny a naději. Dvě stěny neexistovaly a dvě byly velmi poddimenzované. Klientka nakonec byla schopna přesně identifikovat své životní řešení.

 

Ing. Janka Kosecová, Ph.D.

Koučka, lektorka a průvodkyně osobního rozvoje
✓ 25+ let vedení lidí ve vojenském prostředí.
✓ 10+ let lektorská praxe.
✓ 5+ let průvodce osobním rozvojem.
✓ Odškoleno více než 1800 hodin.
✓ Odkoučovano více než 2000 hodin.
✓ Kurzy jsem provedla více než 1400 lidí.

Objevte svět koučinku už dnes

Odebíráním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Díky moc! Teď už vám žádná novinka neunikne.
Něco se pokazilo... Zkuste formulář odeslat za chvíli znovu.

Skvělý manažer začína u sebe. Je si vědomý seba a ostatních. Motivuje výkonem.

Získejte pro sebe zkušenou parťačku

Realizujte změnu. Poznejte a naplňte své cíle. Budu parťákem na vaší cestě.